Hva har du lyst til å oppleve? En pil som peker ned

Jippi! Det er sommerferie!

Eller? Kansellerte avganger, kaos på flyplassene og tusenvis av passasjerer som får ferien sin ødelagt har dominert overskriftene de siste dagene. For å toppe det hele opplever Norwegians kunder at de er fullstendig overlatt til seg selv. Årsaken til kaoset er ifølge Norwegian, pilotmangel. Og ja, hvis det begynner å demre for deg. Vi opplevde nøyaktig den samme situasjonen i fjor sommer!

Klagestorm
Situasjonen hos Norwegian er kompleks og det er sannsynligvis mange årsaker til problemene som har oppstått, i år igjen. Uten å gå for mye i dybden, er det en ting som står veldig tydelig for oss som hjelper tusenvis av våre reisende daglig; fortvilelsen av å ikke komme avgårde. Kundene klager på liten velvilje til å hjelpe med alternative avganger, mangelfull kompensasjon og null informasjon. Passasjerer sitter timevis på flyplassen uten å vite om de får reise i dag, eller om en uke.

Liten raushet?
Norwegian holder knallhardt på sine egne avbestillingsregler. Det betyr at dersom en Norwegian-flight blir kansellert, bestemmer Norwegian hvilken avgang du blir booket om til. Og reiser du til en destinasjon der det kun finnes en daglig avgang, ja da blir ferien utsatt et døgn. Hvis du er så heldig å få plass på neste avgang da? For vi vet alle at flyene i utgangspunktet er stappfulle i skoleferien.

Dersom du insisterer på å komme deg av gårde og bestiller en ny reise med et annet selskap, vil du ikke få pengene refundert av Norwegian. Det betyr at for mange kunder, som nekter å stå «Kjos-fast», blir ferien dobbelt så dyr som planlagt. Ganske urettferdig, ikke sant?


Kort hukommelse

Norwegian sitt inntog i det norske markedet har helt klart vært en fordel for oss forbrukere. Aldri før har flyprisene vært så lave. Ser man 20 år tilbake kostet en flybillett tur/retur mellom Oslo og Bergen på det dyreste 4000 kroner. Nå får man billig tur/retur billett ned til 800 kroner. Det norske folk tok imot Norwegian med åpne armer. Så lenge billettene er billige, er hukommelsen kort.


Du får det du betaler for

Hos Norwegian får du billige billetter, med alt det har av fordeler og ulemper. Undersøkelser viser at våre jobbreisende fortrekker å fly med SAS, hvor service og fleksbilitet er en del av konseptet. Men med en gang vi skal ut å reise privat, er det lommeboken som styrer valget av flyselskap. Da må vi kanskje også innfinne oss med at servicen og fleksibiliteten ikke er lik? Det blir som å kjøpe en bil med manuelt gir og dra tilbake til bilforretningen for å klage på at det er så tungvint å gire.

Måten Norwegian håndterer kundene på er uforståelig sett utenfra, men den er et resultat av knallhard konkurranse og lave priser. Uansett trenger vi Norwegian. Så får vi håpe de klarer å løse sine interne utfordringer og er raskt på «vingene» igjen.

God sommer!

Per Arne Villadsen
Administrerende direktør i Berg-Hansen

Share on Facebook28Tweet about this on TwitterPin on Pinterest0Share on LinkedIn29Email this to someone