Meny

Gå til Berg-Hansen.no
Presse
Kontakt oss

Slik kan gamification få ansatte til å spare penger

Gunnar Gunnarsen
Publisert 28. februar 2018 av Gunnar Gunnarsen

Jobbreiser og særlig innkjøpers (Travel Manager) hverdag har med digitalisering endret seg dramatisk. Før bestemte bedriften hvor og hvordan jeg som ansatt skulle bestille og reise. I dag er grensegangen mellom hvordan jeg som person opptrer privat og på jobb minimal. Hvordan kan vi som reisebyrå bruke data til å få både de reisende og bedriftene til å oppnå samme mål?

Her vil jeg gi innsikt i to områder som vi har digitalisert, for å gjøre det enda enklere for deg som bedrift å holde kontroll på reisekostnadene – og vite hvor ansatte på reise er:

1. Innsikt: Slik får du ansatte til å spare 15-20%

Norske bedrifter kan spare millioner på at de reisende bestiller tidligere. Så mye som 1 av 3 billetter bestilles kort tid før avreise. Ved å bestille litt før vil det være lang flere billigbilletter å velge mellom. I løpet av et år kan besparelsene for en bedrift bli hele 15-20% dersom de får ansatte til å bestille minst 7 dager før avreise.

Med dette som utgangspunkt har vi latt oss inspirere av spillverden og gamification. I stedet for styring og strenge reisepolicyer, har vi utviklet løsninger som engasjerer og motiverer reisende til å gjøre gode og trygge valg.

Når du som kunde hos Berg-Hansen bestiller reise, visualiserer vi den enkeltes bestillingsadferd. Det er utrolig hvor engasjerte og nysgjerrige de reisende blir, når de ser hvordan egen adferd påvirker bedriftens økonomi. Les mer om hvordan de ansatte kan spare bedriften for penger, og se løsningen Innsikt her.

Derfor bør du ha en oppdatert reiseprofil
2. Track & trace: Få oversikt over ansatte på reise

For få år siden var det en håpløs oppgave å finne ut av hvilke ansatte som kunne være berørt av alvorlige hendelser i verden. Ved hjelp av digitale reisedata og app`er, tilbyr vi i dag produkter som gjør jobben til sikkerhetssjefer betydelig enklere. De ser med en gang hvor de reisende fysisk befinner seg, og får vite om de har det bra.

Den reisende mottar helt enkelt en SMS-forespørsel, og ved tre tastetrykk har den reisende selv sendt over GPS-koordinater og beskjed om hvordan man har det. Dette gir sikkerhetssjefen full oversikt over lokasjon, status og gir mulighet for effektiv toveis kommunikasjon med hver enkelt reisende. Kan Track & Trace være interessant for din bedrift? Les mer her.

Verdenskart_reise_berg-hansen

For oss i Berg-Hansen setter både digitaliseringen og brukernes behov premisser for hvordan vi tenker når vi utvikler nye produkter. For å vinne den jobbreisende må vi utvikle løsninger som begeistrer, og som brukerne elsker og ikke klarer seg uten – også når de skal på jobbreise.