Meny

Kaldt og kult i Kirkenes

Charlotte Gustafsson
En gjesteblogg skrevet av Charlotte Gustafsson

Jeg har vært så heldig å få oppleve Kirkenes. En destinasjon som er perfekt for gruppeturer som ønsker opplevelser litt utenom det vanlige, og som liker å være utendørs i all slags vær.

Bloggen er skrevet av Charlotte Gustafsson

Turen gikk av stabelen i april og jeg lag våren bak meg i Oslo. Det var bare å dra frem vinterjakken fra skapet og forberede meg på kullegrader igjen. Først føltes det litt langt at ta seg hele veien fra Oslo til Kirkenes, men neida! Turen tar kun to timer med direktefly og vips så var jeg plass!

På den lille flyplassen i Kirkenes ble vi møtt av en buss som tok oss til Thon Hotel Kirkenes. Her sjekket vi inn før ferden gikk mot neste stopp som var lunsj.

Og hvilken lunsj det viste seg det skulle bli!

Bussen tok oss til Barents Safari der snøscooterne ventet på oss. Vi fikk alle utdelt varmedress, lue, votter, sko, hjelm – ja, faktisk alt vi trengte før å holde oss varme. Vi skulle nå altså ut på snøscooter på Barentshavet for å fiske våre egne kongekrabber til lunsj. Dette var en opplevelse utover det vanlige! Noen var litt urolige på hvordan man handterte snøscooteren, men etter en liten hurtigkurs og meget rolig og dyktige instruktører så var vi alle i gang.

Og visst fikk vi krabbe, store flotte kongekrabber som vi tok med tilbake og fikk tillaget av en kokk. En helt fantastisk lunsj med nykokt kongekrabbe som vi spiste rundt bålet i en lavvo.

Her ble vi sittende ganske lenge. Det viste seg nemlig at guidene og kokkene hadde ganske mange historier om både krabbefisking, snøscooterkjøring og bjørnejakt. Hvor mange av historiene som var sanne ble ikke sagt, men det var vanskelig å ikke gapskratte av alle disse historiene der oftest «vi turister» er hovedpersonene!

Vel tilbake til hotellet ble det en rask oppfriskning på rommet før det ventet oss en helt nydelig 3-retters middag på hotellet. Måltidet var basert på Kirkenes lokale råvarer.

Etter en god natts søvn på Thon Hotel Kirkenes våknet jeg opp til flott utsikt mot fjorden. Under frokosten så vi Hurtigruten sakte kom inn og la til kai. Hurtigruten må definitivt bli min neste reise!

Men nå var det dags for dag 2.

Bussen stod og ventet på oss utenfor hotellet og nå gikk ferden mot Kirkenes Snøhotell.

Dette er et hotell som bygges opp hvert år i desember og blir stående til det smelter bort i slutten av april. Her er det overnatting for både familier, kjærestepar eller vennegjengen. De har 20 rom som er bygd opp av kun snø, og overalt er det detaljer i form av skulpturer i både is og snø. Også hvis man ikke velger å overnatte på snøhotellet så er det absolutt verdt et besøk. Lunsjen inntok vi på hotellets restaurant i den «varme» delen, vi fikk altså mulighet å henge av oss både lue og jakke.

Etter lunsj ble vi tildelt (nok en gang) varmedress, lue, votter og sko. Fint at man slipper tenke på at ta med seg alt for mye varme klær. På alle utendørs aktiviteter sørger leverandørene for at alle får utstyret vi trenger for å holde varmen og beskyttes mot vær og vind.

Hundespann

Så var det tid for hundespann. Vi ble inndelt to og to sammen med en hundekjører. Dette så litt skummelt ut. Vi ble møtt av 8 hunder som ikke ville noe annet enn at komme ut og løpe, 2 litt skremte Oslo-beboere og en hundefører som lo litt av oss «byfrøkner». Men når vi vel satt i sleden og hundene begynte å løpe kom smilet fram – og det var på plass under hele turen. Sleden hadde voldsom fart, men hjelpes så gøy det var! Vi gjorde flere stopp underveis for å oppleve den fantastiske naturen. Jeg fikk til og med muligheten til å kjøre hundespannet selv. I de 10 minuttene jeg var «kaptein» på hundespannet lurte jeg litt på om jeg skulle si opp jobben min og kanskje begynne med hundspannskjøring på heltid. For en frihetsfølelse! …. Men etter 10 minutter var jeg så trøtt i armer og bein at jeg må sette med ned som passasjer i sleden igjen. Virkeligheten tok meg igjen, gitt!

Tusen takk Kirkenes for denne gang! Neste gang jeg kommer tilbake blir det med Hurtigruten, og da skal jeg være litt modigere og overnatte i snøhotellet, dra på nordlysjakt og lære meg å fiske på ordentlig!