Meny

Gå til Berg-Hansen.no
Presse
Kontakt oss

Hva er NDC og hva er konsekvensen?

Monica Onsrud
Publisert 18. oktober 2017 av Monica Onsrud

NDC er et ord som stadig dukker opp. Det er IATA, flyselskapenes interesseorganisasjon, som står bak NDC. NDC er forkortelsen for New Distribution Capability, hvor formålet er å forenkle salg og kommunikasjon mellom flyselskapene og kundene. Målet er altså å gjøre det enklere for flyselskapene å distribuere produktene sine. Men er det så enkelt?

Hvorfor er NDC så viktig for flyselskapene?

Flyselskapene ønsker direkte kommunikasjon med sine kunder. Hvorfor? Jo, fordi det gir muligheten for salg av tilleggstjenester (sete, bagasje, mat også videre), men også muligheter for å kjøre målrettede kampanjer direkte mot kundene. Når kundene i dag handler hos et mellomledd, har ikke flyselskapene samme kontroll, fordi det er mellomleddet som «eier» kundedataen.

Etter hvert som flyselskapene har blitt presset på pris, har salg av tilleggstjenester blitt viktigere enn noensinne. Inntektene må opp og kostnadene ned.

 

Blir prissammenligningen borte?

Det å sammenligne flypriser er viktig for reisende, både for å sikre at man får gode priser – men også for å opprettholde konkurransegrunnlaget. NDC kan utfordre lønnsomheten i kundens reiseprogram, fordi man risikerer å ikke kunne gjøre like gode prissammenligninger.

I forrige uke inviterte vi Direktør for NDC i IATA, Yanik Hoyles til Norge for å snakke om NDC for våre kunder. Han ser litt ulikt på problemstillingen, fordi han mener konkurransen mellom flyselskapene er så stor at alle priser vil bli tilgjengelige. Vi er skeptiske. Våre jobbreisekunder var også bekymret.

Yanik Hoyles, Director, New Distribution Capability, IATA

Bilde: Yanik Hoyles er Director, New Distribution Capability, IATA.

Våre kunder frykter økt salg av tilleggstjenester

Salg av tilleggstjenester er en sterk driver for NDC, og dette er noe av kjernen. NDC vil forandre måten flyselskapene priser og pakketerer produktene sine på. Vi vil også se økt bruk av dynamiske priser. Tilbakemeldingen fra våre jobbreisekunder var at dette er noe vi i utgangspunktet ikke er positive til og som vil gi Travel Manager merarbeid. IATA svarte på denne bekymringen ved å si at dette løses gjennom policy. – Det blir opp til dere kunder å velge bort tjenester som de ansatte ikke skal ha tilgang til. Dette er ikke en NDC utfordring, vi åpner kun for muligheten, sa Hoyles.

Hvem eier kunden?

Gjennom NDC blir flyselskapene «eier av reservasjonen». IATA mener denne bekymringen er grunnløs fordi flyselskapene i praksis kan gå inn i «reservasjonen» i dag og ser ikke at NDC vil endre praksisen. Vår bekymring er knyttet til eierskap, oppfølging og ansvar.

NDC vil gi flyselskapene muligheter for å drive målrettede kampanjer direkte mot kundene. Når kundene i dag handler hos et mellomledd, har ikke flyselskapene samme kontroll, fordi det er mellomleddet som «eier» kundedataen.

Hva innebærer det nye eierskapet? Hvem følger opp de reisende, hvem endrer, hva skjer med dataene og hva med kvaliteten på statistikkene?

Gode diskusjoner. Yanik Holes mener vi ikke har grunn til bekymring rundt den nye standarden.

Bilde: Gode diskusjoner. Yanik Holes mener Berg-Hansen og kundene ikke har grunn til bekymring rundt den nye NDC-standarden.

Muligheter og veien videre med NDC

Berg-Hansen er alltid positiv til nye teknologiske løsninger, også innenfor distribusjon. Som reisebyrå og utvikler av reiseteknologi opplever vi både muligheter og utfordringer knyttet til NDC.

Vår administrerende direktør, Per Arne Villadsen, har uttalt følgende om NDC;

– Vi mener funksjonaliteten med NDC er strålende dersom den benyttes riktig! Vi er klar for å teste ut NDC og jobber med et konkret prosjekt som vi håper kan se dagens lys i allerede i 2017. Det gjenstår mange spørsmål og problemstillinger – men vi tenker at ved å være involvert kan vi påvirke og være en god rådgiver for kundene.

Vi nærmer oss derfor NDC med en blanding av nysgjerrighet og sunn skepsis.