Meny

Gå til Berg-Hansen.no
Presse
Kontakt oss

Fokus gir besparelser

Hanne Anniken Wæhler
Publisert 12. april 2018 av Hanne Anniken Wæhler

Statens Vegvesen reiser rimeligere enn de fleste norske virksomheter innenlands. Hvordan får de det til? Vi har tatt en prat med ansvarlig for kunden, Christine Friis Rud.

Bilde 1: Det er ofte gode samtaler blant KAM-teamet i Berg-Hansen, her med Christine som nr 2 fra høyre

– Statens Vegvesen har klart det aller viktigste, nemlig å få med seg de ansatte på laget, sier Key Account Manager, Christine Friis Rud.

Hun har fulgt kunden i 3 år, og er fornøyd med utviklingen. Internt har Statens Vegvesen vært flinke til å opprettholde fokuset på de tre viktigste elementene som styrer adferd;

  1. Bestille tidlig
  2. Bestille reisene online
  3. Velge rimeligste billett

I samarbeid med seniorrådgiver for innkjøp, Leif Oddbjørn Møller i Statens Vegvesen, har Christine også tilrettelagt den digitale bestillingsløsningen slik at det er enkelt for alle ansatte å ta de rette valgene. Her er noen eksempler på funksjoner som er brukt:

  • Vise kun laveste tilgjengelige pris for fly
  • Avviksrapportering (du som reisende må begrunne hvis du velger noe annet enn laveste pris)
  • Ekskludering av flyselskap på visse strekninger
  • Vise kun avtalepriser på hotell
  • Makspris ved valg av hotell

– Det er utrolig hyggelig og inspirerende å se resultatene av dette. Statens Vegvesen kan være stolte av å være blant de beste i klassen når det kommer til besparelser i reisebudsjettet, sier Christine.

Dette er noen av resultatene Statens Vegvesen kan vise til:

  • 94 prosent bestiller sine reiser online
  • 46 prosent endrer sine reiser online
  • Besparelser på MNOK 7,2 i forhold til andre kunder på innlands flyreiser
  • 9 prosent reduksjon på snittpris fly i et marked hvor prisene har økt
  • 7 prosent lavere pris per døgn enn andre kunder på hotell innland
  • 4 prosent reduksjon i pris per døgn på hotellovernattinger i Oslo i et marked hvor prisene har økt med 8 prosent

 

Hva kan din virksomhet spare ytterligere penger på?
Vi har mange erfaringer som vi gjerne deler med deg. Kontakt din Key Account Manager – eller send en e-post til kam@berg-hansen.no